Brändi-identiteetti ja brändi-imago
Olen puhunut brändeistä aiemmissa kirjoituksissani, ja niin
teen myös tässä. Tässä tekstissä huomio kiinnittyy brändi-identiteettiin ja
brändi-imagoon. Kuinka ne poikkeavat toisistaan? Ensimmäinen ajatus voi olla: ”Ei
mitenkään, ne ovat vain kaksi eri synonyymiä samalle asialle”. Mikäli sanot
näin, vastauksesi on valitettavasti väärä. Seuraavaksi kartoitan, mitä se
todella on.
Investopedian artikkelin ”what is brand identity?” mukaan brändi-identiteetti
on kokoelma asioita, jonka mukaan yritys muodostaa kuvaa itsestään, ja kuinka
haluaa tulla koetuksi kuluttajien silmissä. Näitä asioita ovat esimerkiksi
arvot, strategiat, toimintatavat, mielleyhtymät ja visiot. Konkreettinen esimerkki
brändi-identiteetin näkymisestä on slogan.
Management study guide -sivuston mukaan brändi-imago on yksinkertaisesti
sitä millaisena kuluttajat lopulta näkevät brändin. Heille on muodostunut
mielleyhtymä esimerkiksi kokemusten, arvojen, ja yleisen julkikuvan
perusteella. Esimerkkinä Onnibus mielletään yleisesti edullisena
matkustustapana.
Kerron vielä yhteenvetona näiden kahden käsitteen erot.
Brändi-identiteetti on sitä, millaisena yritys haluaa näyttäytyä, ja brändi-imago
on sitä, millaisena se todellisuudessa nähdään. Oikeanlaisen imagon saaminen on
hankalaa. Hyvä ja johdonmukainen brändi-identiteetti johtaa, ja tukee oikean
brändi-imagon syntymistä.
Mutta kuinka käytännössä luodaan se hyvä, ja johdonmukainen
brändi-identiteetti? Brändin luominen itsessään on erittäin suuri kokonaisuus,
joka sisältää useita muuttujia, jotka on otettava huomioon. Tätä varten on luotu
erilaisia malleja helpottamaan tätä prosessia. Seuraavaksi otan esille hyviä
esimerkkejä.
The Golden Circle on Simon Sinekin luoma luoma malli, jossa
brändi-identiteetti jaetaan kolmeen osioon, ”mitä?”, ”kuinka?”, ja ”miksi?”.
Näiden kysymysten kautta rakennetaan kokonaiskuva siitä, millaista brändiä
aletaan luomaan.
Kun kysytään ”mitä?” käydään läpi yrityksen perusta. Mitä se
tuottaa, mikä on kohderyhmä, minkälainen mielleyhtymä tulisi luoda brändin
ympärille?
Kysymyksellä ”kuinka?” pohditaan sitä, miten aiemmassa
osiossa tuodut asiat konkreettisesti tehdään. Esimerkiksi kuinka luodaan kuva
ekologisesta vaatemerkistä naisille?
Kysymyksellä ”miksi?” merkitsee yksinkertaisesti sitä, minkä
vuoksi kyseinen tuote/palvelu on luotu. Se on erittäin tärkeä aspekti, kuin
jalokivi kruunussa. Esimerkiksi syy voi olla yrityksen arvot, tai se että
toimialalta löytyy sopiva markkinarako. Sinekin mukaan yritykset, joilla miksi
-kysymys on hyvin perusteltu, menestyvät parhaiten. Tämä siksi, että he ovat
sinut brändinsä kanssa ja tuntevat sen erittäin hyvin. Tämä johtaa siihen, että
esimerkiksi brändin ja sen kohderyhmän arvot kohtaavat.
Aakerin malli brändipääomasta jakaa brändin viiteen eri
kategoriaan. Nämä ovat ”Brändiuskollisuus”, ”Brändin tunnettavuus”, ”mielikuva
laadusta”, ”mielleyhtymä brändistä” sekä ”muut omat vahvuudet”. Seuraavaksi
avaan näitä kategorioita.
Brändiuskollisuudella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, kuinka
todennäköisesti asiakas käyttää yrityksen tuotteita ja palveluita myös
jatkossa. Hyvä brändiuskollisuus auttaa alentamaan markkinointikuluja ja parhaimmassa
tapauksessa luo brändin ympärille oman yhteisönsä. Esimerkkinä Applella on oma
erittäin lojaali asiakaskunta.
Brändin tunnettavuus on erittäin yksinkertainen sektori
ymmärtää. Mikäli brändi on tunnettu, se helpottaa kuluttajaa harkitsemaan ja
mahdollisesti valitsemaan kyseisen yrityksen tuotteen tai palvelun. Asia on
yksinkertainen ymmärtää, mutta vaikea toteuttaa. Markkinointi on tärkeä osa
tätä. Tämän osion on oltava kunnossa. Vasta sen jälkeen voi pohtia muita
kategorioita.
Mielikuva laadusta on kriittinen tekijä brändissä. Se voi
olla joko brändin kyynärpää, jonka avulla tehdä itselleen tilaa, ja erottua
positiivisesti, tai kompastuskivi, joka kaataa sen ennen määränpäätä. Esimerkiksi
aikoinaan Nokian puhelimia pidettiin kestävinä ja luotettavina. Lopulta sen kompastuskiveksi tuli kuitenkin vanhanaikaisuus.
Brändin mielleyhtymällä on myös tärkeä rooli, ja se tulisi
rakentaa hyväksi. Tämä on se asia, minkä perusteella kuluttaja tekee
ostopäätöksensä. Kohtaavatko brändin arvot, visiot, julkikuva ja yleiset
kokemukset kuluttajan kanssa? Tämä on pitkälti emotionaalinen sektori tässä mallissa.
Muilla omilla vahvuuksilla tarkoitetaan esimerkiksi
partnereita, tuotemerkkejä, ja patentteja. Kuinka näitä aspekteja voidaan hyödyntää
luodessa brändi-identiteettiä?
Esiteltyäni nämä kaksi mallia, tiivistäisin ne näin. The
Golden Circle -malli on pelkistetympi, jossa tarkastellaan asioita suurempina
kokonaisuuksina. Aakerin mallissa asioihin taas pureudutaan
yksityiskohtaisemmin. Nämä kaksi mallia (ja monet muut) auttavat rakentamaan
oikeanlaisen brändi-identiteetin yritykselle.
Brändiä tulee myös kehittää. Kymmenen vuotta sitten luotu ja
hyväksi todettu brändimalli ei välttämättä toimi enää nykypäivänä. Seuraavaksi
tuon esimerkkejä onnistuneista sekä epäonnistuneista tapauksista, joissa on
kehitetty brändiä.
Kun pyydän sinua mainitsemaan yrityksen, jolla on onnistunut
brändi, mitä sanot? Aivan, vastauksesi on Apple. Tämä on erinomainen esimerkki
brändin kehittämisestä. He tarjoavat laadukkaiden ja erottuvien tuotteiden
lisäksi elämäntapaa ja statussymbolia. Applehan mielletään high-end tuotteeksi,
joka on aina kehityksen aallonharjalla. Olen aiemmassa kirjoituksessani jo
todennut Applen brändistä, ”kuka nyt ei haluaisi olla trendikäs ja
nykyaikainen?”. Oikeastaan, miksi kerron tätä asiaa pidemmälle. Minun täytyy
vain mainita onnistunut brändi, ja Apple. Osaat kyllä päätellä loput. Säästetään
siis meidän molempien aikaa.
Epäonnistuneen esimerkiksi nostan lentoyhtiö United
Airlinesin, joka kohautti maailmaa vuonna 2017. Ylibuukatulta lennolta
poistettiin matkustaja väkivalloin ja väkisin. Nykyaikana, jolloin lähes
kaikilla on älypuhelimet ja sosiaalinen media käytettävissään toi asian
nopeasti esille. Kyllä, matkustajan väkivalloin poistaneet henkilöt olivat lentokentän
henkilökuntaa, eivät lentoyhtiön. Mutta asiat mitkä tähän toimintaan johtivat
ja sen jälkipyykki ovat erinomainen esimerkki huonosta brändinkäsittelystä. Ensinnäkin
se, että asiakas poistettiin koneesta lentoyhtiön oman virheen vuoksi, ja se
että väkivaltaista poistoa ei selkeästi pahoiteltu, vaan asiaa kierreltiin ja
kaarreltiin. Tämä käytännössä romutti lentoyhtiön brändi-imagon.
Brändinkehityksessä on tärkeää olla ajassa mukana ja tietää,
mitä ympärillään tapahtuu. Se ei ole helppoa ja se vaatii paljon
taustatutkimusta yrityksestä itsestään, kohderyhmästä sekä kilpailijoista. Se
vain on yksinkertaisesti osattava. Eikä siihen kaikki myöskään pysty. Mutta jos
se olisi helppoa, niin silloinhan kaikki tekisivät niin.
Lähteet:
https://www.investopedia.com/terms/b/brand-identity.asp
https://www.managementstudyguide.com/brand-image.htm
https://issuu.com/totalidentity/docs/10_modellen_boekje_losse_pagina_s
https://marketinglessons.in/aaker-model-defining-brand-identity/
https://www.visualfizz.com/blog/biggest-brand-failures-2017/
Kuva 1: https://alleecreative.com/blog/2013/04/11/create-small-business-brand-package/
Kuva 2: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-value-proposition/start-with-why-creating-a-value-proposition-with-the-golden-circle-model/
Kommentit
Lähetä kommentti