Monikanavaiset palvelut

Mitä tarkoittaa monikanavainen asiointi? Se on yksinkertaisesti sitä, että asiakas voi kommunikoida yrityksen kanssa useiden kanavien kautta. Näitä ovat esimerkiksi chat-palvelut verkkosivuilla, puhelinpalvelu ja henkilökohtainen palvelu myymälässä. Tätä kautta asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä itselleen parhaalla tavalla. (Omnipartners)

Monikanavaiset palvelut ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta. Ne ovat helpottaneet arkeamme huomattavasti. Aina on kuitenkin kehityttävä pysyäkseen kehityksen rattaissa. Annan nyt esimerkkejä kahdesta näkökulmasta. Kehittämisestä palvelumuotoilun avulla sekä kehittämisestä asiakaskokemusten mittaustulosten perusteella.

Palvelumuotoilun avulla tapahtuva kehittäminen tähtää realistisiin kehittämiskohteisiin. Mitkä ovat yrityksen vahvuudet, yleinen tilanne sekä millainen asiakaskunta yrityksellä on. Tämän mukaan pitäisi analysoida ja tehdä yritykselle itselleen parhaimmat kanavat. Mitkä kanavat pystytään toteuttamaan parhaiten, ja etenkin mitä kanavia yrityksen asiakkaat haluavat käyttää? Olisi siis tärkeää panostaa mieluummin laatuun, kuin määrään. (STD)

Asiakaskokemusten pohjalta on monesti helppo kehittää kanavia sekä palveluita ylipäätään. Erinomaisia esimerkkejä asiakaskokemusten keräämiseksi ovat asiakaspalautteet, etenkin suorat. Tässä tapauksessa tarkoitan heti tai mahdollisimman pian saadun palvelun jälkeen täytettävä palautelomake. Tätä kautta pystytään kartoittamaan asiakkaan ensivaikutelmat helposti.

Lähteet:

 Millainen on asiakaskokemus monikanavaisessa ympäristössä?, Omnipartners, 2015. URL: https://omnipartners.fi/artikkelit/millainen-on-asiakaskokemus-monikanavaisessa-ymparistossa/

Mitä on palvelumuotoilu?, STD. URL: http://sdt.fi/mita_palvelumuotoilu.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Palvelupolku

Fennia vierailu