Monikanavaiset palvelut
Mitä tarkoittaa monikanavainen asiointi? Se on
yksinkertaisesti sitä, että asiakas voi kommunikoida yrityksen kanssa useiden
kanavien kautta. Näitä ovat esimerkiksi chat-palvelut verkkosivuilla,
puhelinpalvelu ja henkilökohtainen palvelu myymälässä. Tätä kautta asiakkaan on
helppo ottaa yhteyttä itselleen parhaalla tavalla. (Omnipartners)
Monikanavaiset palvelut ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta. Ne
ovat helpottaneet arkeamme huomattavasti. Aina on kuitenkin kehityttävä
pysyäkseen kehityksen rattaissa. Annan nyt esimerkkejä kahdesta näkökulmasta.
Kehittämisestä palvelumuotoilun avulla sekä kehittämisestä asiakaskokemusten
mittaustulosten perusteella.
Palvelumuotoilun avulla tapahtuva kehittäminen tähtää realistisiin
kehittämiskohteisiin. Mitkä ovat yrityksen vahvuudet, yleinen tilanne sekä
millainen asiakaskunta yrityksellä on. Tämän mukaan pitäisi analysoida ja tehdä
yritykselle itselleen parhaimmat kanavat. Mitkä kanavat pystytään toteuttamaan
parhaiten, ja etenkin mitä kanavia yrityksen asiakkaat haluavat käyttää? Olisi
siis tärkeää panostaa mieluummin laatuun, kuin määrään. (STD)
Asiakaskokemusten pohjalta on monesti helppo kehittää
kanavia sekä palveluita ylipäätään. Erinomaisia esimerkkejä asiakaskokemusten
keräämiseksi ovat asiakaspalautteet, etenkin suorat. Tässä tapauksessa
tarkoitan heti tai mahdollisimman pian saadun palvelun jälkeen täytettävä
palautelomake. Tätä kautta pystytään kartoittamaan asiakkaan ensivaikutelmat
helposti.
Lähteet:
Millainen on
asiakaskokemus monikanavaisessa ympäristössä?, Omnipartners, 2015. URL:
https://omnipartners.fi/artikkelit/millainen-on-asiakaskokemus-monikanavaisessa-ymparistossa/
Mitä on palvelumuotoilu?, STD. URL:
http://sdt.fi/mita_palvelumuotoilu.html
Kommentit
Lähetä kommentti