Fennia vierailu
Viimeisenä blogin kirjoituksena käsittelen kahta mielenkiintoista
pointtia Fennian Meri Björklundin esityksessä. Koska oletan Fennian olevan
tuttu yritys lukijoille, en ala kertomaan siitä vaan menen suoraan asiaan.
Esityksessä käsiteltiin paljon monikanavaisuutta. Koska
kertaus on opintojen äiti, käydään termi vielä läpi. Monikanavaisuus on sitä,
että yritykseen on mahdollista olla kontaktissa usean kanavan kautta. Eli
esimerkiksi voi soittaa, laittaa sähköpostia tai käydä toimipisteellä. Meri korostikin
esityksessään, että heidän nykyiset asiakkaat odottavat ja jopa vaativat
monikanavaisuutta. Tätä on havaittu muissa yrityksissä ja toimialoissa. Asiakas
odottaa, että häntä palvellaan joko heti tai erittäin pian siinä kanavassa, mikä
sopii hänelle siinä tilanteessa parhaiten.
Esityksestä kävi ilmi, että monikanavaisuudessa ei olla
päästy omnichannel vaiheeseen, jossa kaikkia asioita voisi hoitaa kaikissa
kanavissa. Tämä on tilanne myös monilla muillakin yrityksillä. Ei ole
kannattavaa laajentaa kaikkia palvelujaan kaikkiin kanaviin, mikäli siihen ei
ole vielä resursseja. Kannattaakin käyttää niitä mihin senhetkiset resurssit
riittävät ja kehittää omia kanaviaan tulevaisuuden laajentumista varten. Ja
tätä kehitystyötä Fenniassa myös tehdään.
Asiakaskokemuksen mittaaminen ja siitä tulevat jatko
toimenpiteet Fenniassa olivat mielenkiintoisia. Mittaamiseen he käyttivät mm. NPS
ja CES -menetelmiä. Asiakkailta kysyttiin esimerkiksi ”kuinka todennäköisesti
suosittelisit palvelua?” ja ”kuinka helposti sait asiasi tänään hoidettua?”.
Mikä minusta oli mahtavaa Fennian toiminnassa, oli se, että erittäin huonoa
palautetta antaneille asiakkaisiin otettiin yhteyttä asian selvittämiseksi ja
saatettiin lähettää suklaalevy pahoitteluna. Se on vain suklaalevy, mutta se
luo pienellä investoinnilla asiakkaalle arvostuksen tunnetta.
Mittauksen vaiheet oli jaettu neljään kohtaan, jotka muodostivat
kehän. Ensiksi mittaus, jolloin kerätään asiakaspalaute. Tämän jälkeen
analysointi, jolloin pohditaan missä onnistuttiin ja mitä pitäisi vielä
kehittää. Tämän jälkeen itse kehittäminen. Lopuksi viestintää, jolla ollaan
kontaktissa omaan kohderyhmään. Tämän jälkeen kierros alkaa alusta, ja se menee
uudelleen ja uudelleen. Tämän avulla jokaisella ”kierretyllä kierroksella”
opitaan jotain uutta ja pystytään kehittämään toimintaa.
Lopuksi haluan sanoa Fennian esityksen olleen
mielenkiintoinen ja opettavainen. Myös kurssi kokonaisuudessaan oli mukava
PBL-opetuksen ansiosta, joka toi uusia oppimismenetelmiä.
Lähteet:
Meri Björklundin esitys
Omat tiedot, joita tällä kurssilla on oppinut
Kommentit
Lähetä kommentti