Brand management
Mikä tai mitä on brändi? Mikä on ensimmäinen ajatus, kun kuulet
sen sanan? Sinulle tulee varmaankin mieleen ravintolaketju McDonald’sin
M-kirjain, tai teknologiayhtiön omena. Brändi on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä
logo paketin kyljessä.
Brändi on mielikuvia, arvoja ja ajatuksia. Logo on pelkkä
symboli, jolla nämä kyseiset tunteet ja aatteet herätetään kuluttajassa. Mutta
kuinka brändejä johdetaan, luodaan ja ylläpidetään? Nando Malmelinin ja Jukka
Hakalan kirjassa ”Radikaali Brändi” on kiteytetty brändi seuraavasti:
mielikuva, maine organisaatio, viestintä ja julkisuus. Nämä yhdessä vaikuttavat
kokonaisuudessaan, millainen mielikuva brändistä on. Brändin johtaminen
vaikuttaa siis koko yrityksen toimintaedellytyksiin.
Hyvä brändijohtaminen ja -strategia johtaa siihen, että yrityksestä/tuotteesta
saadaan positiivinen mielleyhtymä kohderyhmälle. Tämä luo brändiuskollisuutta,
laatua ja mahdollisesti jopa statussymbolia. Otetaan äärimmäinen esimerkki.
Teknologiayhtiö Apple on luonut itsestään maailman vahvimman brändin. Tuotteet
ovat keskimääräisesti kalliimpia, kuin vastaavat kilpailijan. Apple tuo
kuitenkin mielleyhtymän trendikkyydestä, ja kuka meistä ei haluaisi olla
trendikäs ja aikansa edelläkävijä?
The
Branding Journal sivuston artikkelissa ”What is branding?” Löytyy toinen
erinomainen esimerkki. Niinkin normaali asia, kuin vesi voidaan brändätä.
Useissa maissa hanavesi ei ole juomakelpoista, joten veden myyminen on miljardiluokan
bisnestä. Mikä siis saa sinut valitsemaan sen tietyn vesipullon kymmenien
vaihtoehtojen joukosta? Sehän on brändi. Pullon muotoilu, materiaali, ja
etenkin markkinointi ja viestintä ovat tärkeitä elementtejä. Evian on tunnettu
vesibrändi. Siinä ei ole mitään sen ihmeellisempää. Tiedät mitä saat. VOSS taas
on sama, mutta pullo poikkeaa kilpailijoista huomattavasti. Tämä tuo mielleyhtymän
laadukkuudesta.
Mutta kuinka brändijohtaminen sitten käytännössä toimii? Widen
sivuston artikkelissa ”Why brand management is a key success factor for
modern-day marketers?” kerrotaan muutama tärkeä pääpointti brändin rakentamisessa
ja johtamisessa. Tiedä kuka olet, tunne kohdeyleisösi, suojele brändiäsi, ja vakuuta
työntekijäsi brändistäsi.
Itsensä tuntemisella tarkoitetaan, että tietää mitkä ovat
yrityksesi toimialan kilpailijoita ja haasteita. Tietoa siitä, kuinka rakennat
ja hallinnoit brändiäsi, ja mikä on se tarina, jonka ympärille tämä kokonaisuus
rakennetaan?
Kohdeyleisön tuntemisella tarkoitetaan nimensä mukaisesti
oman asiakaskunnan ja potentiaalisten asiakkaiden mieltymyksiä. Mitä he haluavat?
Millaisia he ovat? Mitä he arvostavat? Kohderyhmän tunteminen ei yksissään
riitä. Heidät on pidettävä lähellä. Viestintä onkin noussut erittäin tärkeäksi
elementiksi viime vuosikymmenen aikana sosiaalisen median rynnistettyä
jokapäiväiseen arkielämäämme.
Brändin suojelulla tarkoitetaan sitä, että yrityksesi imagoa
ei käytetä väärin. Tämä tarkoittaa esimerkiksi patentteja ja rekisteröityjä
tuotemerkkejä. Brändiä tulee suojella ulkoisilta ärsykkeiltä, jotka voivat
vahingoittaa sen imagoa. Ei tule kuitenkaan keskittyä vain ulkopuolisiin
uhkiin. Uhka voi olla myös yritys itse. Erittäin hyvä esimerkki on autovalmistaja
Volkswagenin päästöhuijaukset. Toiminta oli täysin yrityksen sisäistä, mutta
asian tultua julki yrityksen brändi-imago kärsi pahoin.
Työntekijöiden vakuuttaminen brändistä on tärkeää. He ovat
niitä, ketkä pitävät saavutettuja mielleyhtymiä, arvoja ja muita mielikuvia
ylhäällä. Tai murskaavat niitä. Työntekijöille tulisi tehdä selväksi heidän
merkityksensä brändin ylläpidossa, jotta he tuntisivat itsensä tärkeäksi.
Onnellinen työntekijä on hyvä työntekijä. Hyvä työntekijä luo hyvää brändiä.
Hyvä brändi luo hyvää tulosta.
Yhteenvetona voisin sanoa brändin olevan erittäin suuri
kokonaisuus, jonka ympärille yritys rakennetaan. Mikäli brändi ei ole kunnossa,
ei kannata tehdä suurempia toimia ennen, kuin mielikuvat on saatu yrityksestä
hyväksi. Ei kukaan osta tuotteitasi, tai käytä palvelujasi, jos sitä pidetään
huonona.
Lähteet:
Radikaali Brändi, Nando Malmelin, Jukka Hakala, 2007
https://www.widen.com/blog/why-brand-management-is-a-key-success-factor-for-modern-day-marketers
https://www.thebrandingjournal.com/2015/10/what-is-branding-definition/
Lähteet:
Radikaali Brändi, Nando Malmelin, Jukka Hakala, 2007
https://www.widen.com/blog/why-brand-management-is-a-key-success-factor-for-modern-day-marketers
https://www.thebrandingjournal.com/2015/10/what-is-branding-definition/
Kommentit
Lähetä kommentti