Brand story
Tämän viikon tekstissäni käsittelen bränditarinaa ja sen
käyttöä markkinoinnin eri muodoissa. Aloitetaan avaamalla, mitä bränditarina
on. Andreas Anckar sanoo artikkelissaan ”Mistä on hyvä bränditarina tehty?”,
että bränditarina kertoo tiivistetysti brändin olemuksesta ja sen uniikeista
eroista kilpailijoihin nähden. Se onkin erinomainen tapa tuoda omaa brändiään
esille. Miksi näin? Tarinat ovat aina kiehtoneet ihmisiä. Onhan se
mielenkiintoisempaa iltaluettavaa, kuin vaikkapa kaivosyhtiön osavuosikatsaus.
Bränditarinan tulisi kuvastaa brändiä sen kaikilla
osa-aloilla. Liian siirappinen kiiltävä kulissi ei todennäköisesti kiinnosta
suurta yleisöä, eikä ole myöskään todentuntuinen. Jokaiseen todelliseen
pohjautuvaan tarinaan liittyy säröjä ja rosoisia pintoja. Nämä tulisi tuoda
myös esiin. Tätä voidaan virheellisesti pitää haitallisena brändille. Se ei
kuitenkaan ole näin. Nämä säröt kertovat kasvusta ja kehittymisestä.
Seuraavaksi käsittelen tarinankerrontaa brändäyksessä. I-Scoop
sivuston artikkelissa ”Using storytelling to strengthen your brand” kuvaillaan
tarinankerronnan olevan tapa saada brändisi eloon. Se on hyvä vertaus, sillä se
ottaa asiakkaan mukaan seikkailuun. Onnistuneen tarinankerronnan lopputulos on
henkilökohtainen yhteys ja side brändiin. Tämä taas johtaa todennäköisesti
brändiuskollisiin ja tyytyväisiin asiakkaisiin.
Kun kerrot brändisi tarinaa sen tulee olla uniikki.
Ajatellaanpa tilanne, että sinulla on jäätelökioski, jolle tulee miettiä,
kuinka brändin tarina tuodaan esille. Sinun tulee kertoa, mikä on syysi tehdä
sitä, mitä juuri teet. Se on kuin yrityksen elämänkerta tai muistelmat.
Kuinka tarinankerrontaa sitten käytetään brändäyksessä? William
Crage kertoo Forbesin artikkelissaan ”5 essintial elements of powerful brand
storytelling” tapoja tuoda omaa bränditarinaa esiin.
Kuten aiemmin jo
mainitsinkin, tarinan tulee olla uniikki. Sen on erotuttava massasta tullakseen
hyvin näkyviin. Erilainen tarina ja brändi on myös paljon mielenkiintoisempi
kuluttajan silmissä.
Oma kohdeyleisö tulee myös tuntea. Mitä he odottavat ja
haluavat? Millaisia arvoja heillä on? Mitä he tarvitsevat? Kysymyksiä voisi
luetella sivukaupalla. Mikäli tunnet yleisösi, on sinun helppo kertoa brändisi
tarina heitä koskettavalla tavalla. Se helpottaa myös arvioimaan, mitä he
sinulta odottavat tulevaisuudessa.
Tieto on tukeva tekijä. Kuten artikkelissa sanotaan ”Älä
anna lausuntoja, kerro tarinoita”, tulee sinun kertoa tietoa brändistäsi
tarinoiden avulla. Linkitä esimerkiksi tieto jäätelökioskisi
luomuraaka-aineista tarinaan siitä, mistä raaka-aineesi tulevat. Kuluttajat
pitävät siitä, että tuote tai palvelu on heidän ajatusmaailmaansa lähellä.
Esimerkiksi tässä tapauksessa ympäristöystävällinen kuluttaja todennäköisesti
tuntee yhteyttä brändiisi, ja tekee ostopäätöksen sinun yrityksesi eduksi.
Kampanjat tarjoavat rooleja. Markkinointitiimit luodessaan
kampanjoita joutuvat miettimään millaista roolia/viestiä kyseinen kampanja tuo,
ja mille kohderyhmälle. On tärkeää luoda raamit jokaiselle kampanjalle. Tämä
johtaa selkeään punaiseen lankaan, jota kuluttajan on helppo seurata. Onnistunut
kampanja koukuttaa kuluttajan seuraamaan kampanjaa, joka todennäköisesti
vaikuttaa ostopäätökseen tulevaisuudessa.
Tee tarinasta persoonallinen. Tätä olenkin jo jankannut
tekstissä aiemmin. Sanon sen vielä kerran, sillä se oli osa tämän artikkelin
ohjeita. Tee persoonallinen tarina brändillesi, jotta se nousee positiivisesti
ulos massasta.
Digitaalisuus on aikamme suurimpia tekijöitä kaikilla
osa-alueilla. Kuinka siis käyttää digitaalista tarinankerrontaa brändäyksessä?
Digital storytelling Finland -sivuston mukaan digitaalisessa tarinankerronnassa
kerrotaan brändin tarinaa digitaalisuuden mahdollistamilla ilmaisukeinoilla.
Se on erinomainen keino kertoa brändin tarinaa. Se voi olla
esimerkiksi video tai kuvakollaasi. Kunhan siinä yhdistyy kuvaa, ääntä ja
mahdollisesti tekstiä. Digitaalinen tarina on kestoltaan vain muutaman
minuutin. Sanotaan, että kuva kertoo yli tuhat sanaa. Tällöin video kertoo
ainakin yli kymmenentuhatta sanaa. Mieti, kuinka paljon siis voit kertoa
muutamassa minuutissa, mikäli digitarinasi on onnistunut.
Kuinka tehdä sitten vetoava bränditarina? Mary Walton kertoo
artikkelissaan ”6 key elements to writing a compelling brand story” kuinka
tässä onnistutaan? Ensimmäinen ohje on ”näytä, älä kerro”. Sinun tulisi siis
brändisi pelkän kehumisen sijaan näyttää, mitä se todella on. Jäätelökioski
esimerkin kohdalla älä vain sano ”minun jäätelö on hyvää”. Näytä miksi se on.
Yksi tapa on kuvata edellä mainitun luomujäätelön valmistusprosessi.
Luo pitkäaikainen tarinakaari. Kuten mainitsin aiemmin,
bränditarina on kuin elämänkerta tai muistelmat. Kerro siis laajasti brändisi
tarina myös säröineen. Parasta olisi se, että tarina olisi ”auki”, ja jatkuisi
myös edelleen. Tämä luo lisää kiinnostusta kuluttajissa.
Johdonmukaisuus on avain. On erittäin tärkeää, että brändisi
tarina on johdonmukainen. Jos lupaat jotain, pidä se. Jos annat brändistäsi
jonkinlaisen kuvan, pidä se. Brändin tulee kehittyä näitä asioita kunnioittaen.
Kuluttaja huomaa helposti, mikäli brändi sotii sen omia arvoja ja yleiskuvaa
vastaan. Tämä johtaa helposti luottamuksen menetykseen, joka johtaa
brändiuskollisuuden heikkenemiseen. Ole siis johdonmukainen, ja pysy
valitsemallasi tiellä, mikäli se toimii.
Anna bränditarinan näyttää, mitä on sisällä. Tästäkin puhuin
jo aiemmin tässä tekstissä. Mikä sai sinut tekemään nyt sitä mitä teet, ja
miksi koet sen tärkeäksi? Kuluttaja haluaa tietää mikä on tarina ”tiskin
toisella puolella”. Tämä on yksi hyvä keino luoda sitoutumista ja luottamusta
brändin ja kuluttajan välille. Tee asiakkaistasi brändisi ystäviä.
Kerro brändisi tarina vaikuttavalla tavalla. Panosta
tarinasi sisältöön. Tee se huolellisesti. Panosta kielioppiin,
oikeinkirjoitukseen, videon kuvanlaatuun ja itse tarinan sisältöön.
Ensivaikutelma luodaan eri arvioiden mukaan noin seitsemässä sekunnissa. Näihin
edellä mainittuihin asioihin kuluttaja ensimmäisenä huomionsa kiinnittää, ja
tekee sen mukaan päätöksensä, onko kiinnostunut siitä. Kiteyttäisin asian näin,
että hyvä tarina ei hyödytä, mikäli sen kertoo huonosti.
Viimeiseksi kerron esimerkkejä erilaisista digitaalisista
tarinankerronnoista. Eight million stories -sivusto on koonnut artikkelissaan
”6 great exsamples of digital storytelling” erilaisia käyttötapoja
digitaaliselle tarinankerronnalle.
Pine Point on kanadalainen sivusto, jossa on koottuna
videoita, tekstejä ja valokuvia historiasta. Se oli aluksi tarkoitettu
julkaistavaksi kirjana, mutta todettiin, että digitaalinen ratkaisu on
nykyaikana parempi vaihtoehto. Pine Point on erinomainen tapa tutkia historiaa,
ja muistella mennyttä aikaa. Mikäli on siitä ajasta pystynyt muistoja
kehittämään
.
Bear 71 on sivusto, jossa pystyt liikkumaan
interaktiivisessa kartassa Banffin kansallispuistossa Kanadassa. Tämä
interaktiivinen dokumentti ei ole siis pelkkä kertomus. Se on sivuston mukaan
tarina teknologiasta ja siitä, kuinka se muotoilee kanssakäymistämme
nettimaailmassa.
Vielä yksi esimerkki yritysmaailmasta. Airbnb tarjoaa tarinoita omasta
yhteisöstään (majoituksen tarjoajat ja niiden käyttäjät). Tämä on erinomainen
konsepti, sillä palvelun käyttäjät luovat digitaalisen tarinan itse, ja näin
vahvistavat yrityksen brändi-imagoa yrityksen puolesta.
Lähteet:
A. Anckar, Mistä on hyvä bränditarina tehty?, 2017. URL:
https://www.smartbutlers.com/mista-on-hyva-branditarina-tehty/
Using
storytelling to strengthen your brand URL:
https://www.i-scoop.eu/using-storytelling-strengthen-brand/
W. Craig, 5
essential elements of powerful brand storytelling, Forbes, 2018. URL:
https://www.forbes.com/sites/williamcraig/2018/06/12/5-essential-elements-of-powerful-brand-storytelling/#44f41d461a3b
Mitä on digitaalinen tarinankerronta? URL:
https://dstfinland.ning.com/page/mik-on
M. Walton,
6 key elements to writing a compelling brand story", 2018. URL: https://blog.rebrandly.com/brand-story/
Kommentit
Lähetä kommentti