Brändistrategiat ja -arkkitehtuurit


 Kuvan lähde: https://www.siegelgale.com/a-3-step-brand-architecture-checkup/

Aloitetaan tämän viikon kirjoitus avaamalla mitä brändistrategia- ja arkkitehtuuri tarkoittaa. Marketingmo.com -sivuston mukaan brändistrategian avulla määritellään mitä brändi lupaa, millaisia viestejä ja miten se viestii, ja kuinka toimitaan asiakkaiden kanssa brändin edellyttämällä tavalla. Tätä kautta pystytään luomaan kiinteä ja yhtenäinen toimintamalli brändille. Tämä toiminta luo kuvan johdonmukaisesta ja luotettavasta brändistä kuluttajan silmissä. Työntekijöiden ja johdon on myös helppo toimia, kun on tietyt käytännöt ja toimintamallit. Oma brändistrategia auttaa myös erottautumaan kilpailijoista.

Leanlabs.com -sivusto antaa hyviä esimerkkejä onnistuneista brändistrategioista. Yksi näistä on autovalmistaja Tesla. Se ei myy pelkästään laadukkaita sähköautoja, vaan myös mielikuvia ja visioita. Kuluttajalle tulee mielikuva olevansa osana tulevaisuutta, paistatellessaan kehityksen aallonharjalla. 

Gravitygroup.com -sivuston mukaan brändiarkitehtuuri on tapa organisoida eri brändejä omiin kategorioihinsa. Konkreettisesti tämä tarkoittaa tuote- ja palveluperheitä. Tämä helpottaa kuluttajaa yhdistämään ja hahmottamaan eri tuotteita ja palveluita yhtenäisenä kokonaisuutena. Brändiarkitehtuuri yksinkertaistettuna tarkoittaa emobrändiä, ja tämän laajennuksia. Esimerkiksi kuljetus- ja kuriiripalvelu FedEx on emobrändi, ja FedEx Express on sen laajennus.

On kuitenkin eri malleja, joilla brändiarkitehtuuria voidaan harjoittaa. Ignytebrands.com -sivusto jakaa ne kolmeen osa-alueeseen. Monoliittiseen (yhtenäiseen), tukevaan, ja pluralistinen (moniarvoinen).

Monoliittisessa brändiarkitehtuurissa on vahva emobrändi, joka jakaa omat tuote- ja palveluperheensä omaa nimeään kantaviin alalajeihin. Hyvä esimerkki on Google. Se jakautuu monoliittisesti mm. Google Mapsiin ja Google Driveen. Tällä toimintamallilla tähdätään asiakkaan uskollisuuteen brändiä kohtaan. Googlen tapauksessa tämä on toteutunut erinomaisesti. Yritystä pidetään luotettavana ja laadukkaana. Tämä johtaa käsitykseen eri tuotteiden ja palveluiden johdonmukaisuudesta ja hyvästä yhteensopivuudesta. Tällöin kuluttaja on hyvin todennäköisesti uskollinen emobrändille, ja tätä kautta koko tuoteperheelle.

Tukevassa brändiarkitehtuurissa emobrändillä, ja sen laajennuksilla on omat tuotteensa, ja palvelunsa, mutta ne silti hyötyvät suuresti toisistaan ja omasta emobrändistään. Hyvä esimerkki on teknologiajätti Apple. Apple on emobrändi, ja esimerkiksi iPhone, iPad, ja iTunes ovat omia uniikkeja laajennuksia emobrändiin. Tuotteet ovat erilaisia. Puhelin, tabletti, ja musiikkipalvelu kuuluvat selkeästi omiin kategorioihinsa, mutta ne silti hyötyvät toisistaan. Tämä siksi, sillä niissä on sama käyttöjärjestelmä ja toimintojen ekosysteemi. Tuotteet ja palvelut siis ”keskustelevat” toistensa kanssa ongelmitta.

Pluralistisessa brändiarkitehtuurissa brändejä mahdollisesti useilta toimialoilta on jaettu omiin kategorioihinsa, mutta niiden emoyhtiö on todennäköisesti kuluttajille tuntematon. Hyvä esimerkki on päivittäistavaroita valmistava Unilever. Sen brändejä ovat esimerkiksi Knorr, Lipton ja Dove. Tunnet varmasti nämä kolme brändiä, ja niiden tuotteet. Tiesitkö kuitenkaan, että niillä on yhteinen emobrändi? Pluralistinen muoto on silloin hyvä, kun tuotteet ja palvelut eivät ole selkeästi sidoksissa keskenään. Saippuaa ja pussiteetä kun on hankalaa myydä saman brändin alla.

Lähteet:
https://www.lean-labs.com/blog/how-to-stand-out-from-the-crowd-7-brand-strategy-examples

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Palvelupolku

Monikanavaiset palvelut

Brändi-identiteetti ja brändi-imago